pedagogisch werkplan

Inhoudsopgave

1) Welkom

2) Spelen en speelgoed

3) Buiten spelen

4) Eten

5) Slapen

6) Fantasie en creativiteit

7) Verzorging en hygiëne

8) Huisregels gastouder plexat

9) Straffen en belonen

10) Waar moet ik als gastouder aan voldoen?

1) Welkom

Mijn naam is Marina Visser, een gediplomeerd gastouder en ik heb ervaring in de kinderopvang. Ik heb al veel met opvang van kinderen te maken gehad zowel in ons eigen gezin,particulier en in de pleegzorg. Hierdoor kreeg ik  te maken met rust, regelmaat en reinheid. Dit is dan ook mijn streven. Hoe ouder ik werd hoe meer ik geïnteresseerd raakte in het opvangen van kinderen en zodoende wilde heb ik de benodigde papieren gehaald zodat ik van start kon gaan.

Toen ik trouwde met mijn man Art Visser en verhuisde naar Ritthem kreeg ik de kans om van mijn passie mijn beroep te maken. Ik ben een EVC traject gaan volgen om zo gespecialiseerd gastouder te worden en zodoende werk ik nu met veel plezier met gastkindjes.

Ik heb samen met mijn man Art een gezin met 5 kinderen en 2 schone kinderen. Ook hebben we ondertussen het plezier van kleinkinderen. ik vind het  heel belangrijk om kinderen al vroeg in aanraking te brengen met het delen van speelgoed, het doen van activiteiten met andere kinderen en ook het stukje accepteren en respecteren van andere kinderen en mensen.

Om mijn pedagogisch handelen te onderbouwen houd ik de 4 opvoedingsdoelen van professor J.M.A. Riksen-Walraven.

Ik zal ze je op een eenvoudige wijze uitleggen met het plaatje van een huis:

Emotionele Veiligheid (EV) is de basis, zoals de fundering van een huis.

Een kind kan zich bij mij veilig voelen omdat ik er altijd probeer te zijn zodat het kind niet steeds een ander gezicht hoeft te zien. Ook de aanwezigheid van andere kinderen maakt het gezellig en mijn huis is niet te groot waardoor de kinderen weten waar ze alles kunnen vinden. Door dit alles ontstaat er een goede basis waarin het kind zich optimaal kan ontwikkelen.

Persoonlijke Competentie (PC) is als een muur van een huis. Dit geldt ook voor de Sociale Competentie (SC) dit is tevens een muur van een huis.

Ik bouw samen met het kind aan zijn eigen "muren" binnen de opvang. Het kind kan persoonlijk en sociaal groeien. Door duidelijke "regels" te hanteren binnen de opvanglocatie begrijpen kinderen waar zij aan toe zijn en zijn ze vrij om te kunnen ontwikkelen met passend speelgoed, spelletjes spelen met de gastouder of iets dergelijks waar het individuele kind behoefte aan heeft. Zo leren ze ook dat ze andere kinderen moeten respecteren als zij een andere mening over iets hebben.

Waarden & Normen (W&N) dekt onze culturele grenzen en alles wat we belangrijk vinden om als een persoon je staande te houden in de maatschappij, als een dak van een huis.

Eigenlijk gaf ik dit al een beetje aan bij het vorige doel, ieder kind mag zijn eigen mening en behoefte voor bepaalde activiteit hebben. Niets is goed of fout hierbij. Zo leren kinderen dat ze elkaar moeten accepteren hoe ze zijn. En dat betekend dat je soms ook eens een spelletje of activiteit mee doet die je zelf nooit zou kiezen en ontdek hierbij hoe leuk het eigenlijk is als je gezellig met zijn allen bezig bent.

2) Spelen en speelgoed

De kinderen mogen spelen in de woonkamer. Hierbij is er voldoende speelgoed aanwezig. Dat betekend van boek tot puzzel, van klei tot verf of lijm en van lego tot mooie treinbaan. Kort weg voor ieder wat wils. En zo af en toe samen een spel en/of kringspel spelen hoort daar ook gewoon bij.

3) Buiten spelen

Wij hebben een heerlijke tuin waar de kinderen lekker kunnen spelen. Ook hier is voldoende speelgoed aanwezig. Van speelhuisje tot wipwap, van fiets tot trekker en van keukenspeelgoed tot loopauto.

Er word hier zoveel mogelijk naar buiten gegaan! we geven de diertjes eten, zijn bezig met de verzorging en als we lammetjes hebben is het elk jaar groot feest met flesjes geven!

 En gezellig met zijn allen op pad. Natuurlijk ben ik ook buiten als de kinderen daar spelen. Ik heb een leuk zitje vanwaar ik alles in de gaten kan houden.  Buitenlucht is gezond en de kinderen kunnen dan even lekker rennen om hun energie kwijt te kunnen. Bij mooi weer speel ik het liefst de gehele dag lekker buiten met water als verkoeling. En tja, bij het buiten spelen mag je lekker vies worden, dus een setje reserve kleding of een buiten speel overall is wel raadzaam.

4) Eten

Het eten gebeurt bij mij op vaste tijdstippen. Dit gebeurt altijd aan tafel. Op deze manier is het eten een gezellig rustmoment en doordat het altijd aan de tafel plaatsvind is er op deze manier ook een stukje structuur aan de dag toegevoegd. We wachten tot iedereen klaar is met eten.

5) Slapen

De kinderen slapen in een slaapkamer waar niet gespeeld mag worden door de kinderen die wakker zijn. Het slapen gebeurt bij mij op vaste tijdstippen die in overeenstemming met de ouders worden afgesproken.

6) Fantasie en creativiteit

Ik vind het erg leuk om creatief met kinderen bezig te zijn. Dus zo af en toe even de eettafel leeg, groot kleed erop en lekker knutselen. Bij het gebruik van verf vind ik dat kinderen een verfschort moeten dragen om hun kleren te beschermen. Uit ervaringen weet ik dat niet alle kinderverf uit de kleding gaat.

7)Verzorging en hygiëne

Ik vind hygiëne erg belangrijk en vind dan ook dat kinderen voor het eten, na een toiletgebruik of na het buitenspelen hun handen moeten wassen. Na het eten maak ik met een natte washand alle handen goed schoon en plakvrij.

Mocht een kind eraan toe zijn om zindelijk te worden dan hoor ik dat graag. Zo kan ik de training ook op de opvang voortzetten.

8) Huisregels

Dit zijn naar mijn mening alledaagse dingen die besproken worden tijdens het kennismakingsgesprek.

9) Straffen en belonen

Als uw kind iets goed doet, leuks doet, iets gemaakt heeft, iemand geholpen heeft, beloon ik het kind door positieve aandacht, zoals een compliment, een duim omhoog, een applaus of een knuffel, of het kind mag zijn favoriete bezigheid doen.

Ik help het zelfvertrouwen van de kinderen te ontwikkelen, door hen positieve aandacht en complimenten te geven. Ik stimuleer de kinderen om zelf(standig) iets te doen, om iets tenminste te proberen. Ik ben enthousiast als een kind iets op zijn eigen wijze doet of probeert. Op deze wijze stimuleer ik gewenst gedrag.

Vanzelfsprekend zijn er ook momenten waarop een kind gedrag vertoont dat ik niet goed vind. Dan zal ik pedagogisch reageren bijv. door het kind aan te spreken, uit zijn spel te halen met als doel het ongewenste gedrag uit te doven. In de beleving van het kind krijgt hij dan straf.

10) Waar moet ik als gastouder aan voldoen?

1 - Jaarlijkse Risico Inventarisatie

2 - EHBO voor kinderen en jaarlijks op herhaling

3 - Certificaat goed gastouderschap of het diploma helpende welzijn niveau 2 of gelijkwaardig

diploma

4 - VOG voor gastouder en alle inwonende huisgenoten van 18 jaar en ouder

Heeft u na het lezen van dit Pedagogisch werkplan nog vragen of heeft u er opmerkingen over neem dan gerust contact met mij op!